TV- episoden redigeres

Hvorfor søke opp biologisk familie med TV team ?

Jeg har i mange år ønsket å spore opp biologisk familie, men tiden flyr og jeg har hatt nok med å stifte min egen familie. Jeg har hørt mange historier og sett en del på TV om barn som oppsøker biologisk opphav. Mange kjenner nok programmet ” Tore på spore ” hvor man ser tårevåte og rørende gjenforeninger mellom mennesker. Slike programmer har alltid truffet meg, fordi jeg har kjent meg så igjen i det deltagerne forteller. 

TV 2 ringte meg og jeg hadde kun noen dager på å bestemme meg om jeg skulle reise til Costa Rica. Det var ingen lett avgjørelse. For det første måtte jeg tenke meg nøye igjennom om jeg ønsket å dele min private historie med TV team. Dersom jeg ble med på dette ville det også påvirke mine søsken og mine foreldre i Norge. Hva om en av oss tre søsken ikke ønsket at jeg skulle dra tilbake til Costa Rica ? Hva om mine foreldre i Norge ikke så mitt behov for å reise til Costa Rica ? Ville jeg ha TV tema rundt meg når jeg skulle oppleve noe så emosjonelt og nært ? Uendelig mange spørsmål dukket opp. 

Men samtidig så jeg veldig mange fordeler. TV temaet ville gjøre alt forarbeidet mht. etterforskning og søk av biologisk familie. Dette arbeidet kan være veldig krevende, både tidsmessig og økonomisk. I tillegg prater de spansk i Costa Rica, som gjør at jeg er avhenging av tolk. Det kan også oppstå ubehagelige episoder hvor f. eks biologisk  familie kan hevde at de aldri har samtykket til adopsjon og politi bistand kan derfor være aktuelt. I tillegg vet jeg at ut i fra nåværende livssituasjon ville jeg ha ventet med å oppsøke biologisk familie dersom jeg valgte å gjøre dette på egenhånd. Både mht. at mine egne barn er så små og fordi en tilbakereise kan være meget kostbart. Risikoen med å vente er at noen i biologisk familie kan være syke eller dø i mellomtiden. 

Etter en totalvurdering valgte jeg derfor å oppsøke biologisk familie med TV team. Jeg anger ikke en dag på dette valget. Jeg hadde et fantastisk team rundt meg som støttet meg hele tiden. Hver dag var det filming fra morgenen til solen gikk ned ved 18.00 tiden. Det er psykisk krevende å åpne seg foran et TV team, men samtidig hjalp det å sette ord på følelsene og tanker man har gjennom hele oppholdet. 

I disse dager redigeres programmet mitt. Jeg har fått tilbakemeldinger på at det er vanskelig å velge ut materiale, da de har mange timer på film. 

Barn som ønsker å oppsøke biologisk familie, må tenke seg grundig om. Det er knalltøft uansett hva resultatet blir. Jeg er veldig glad for at jeg ventet til jeg var 35 år før jeg sporet opp min biologisk familie. 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg