Reisen alene til Costa Rica i 2007 !

REISEN TIL COSTA RICA I 2007 – DEL 2 

I 2007 pakket jeg kofferten og dro helt alene til Costa Rica. Jeg var midt i jusstudiet, men behovet for å oppleve landet og nye eventyr ble for sterk. I tillegg hadde jeg blitt dumpet over telefon etter fem år. Ja, jeg var klar for nye eventyr. 

Tortugero 

Fra San Jose` tok jeg minifly med flyselskapet Paradise Air til Tortugero. Jeg var litt skeptisk i det jeg gikk ombord i det minste flyet jeg noen gang har sett. Det var plass til 4-5 passasjerer, og jeg husker at jeg satt ubehagelig tett til sidemannen. Jeg prøvde å se mest mulig ut av vinduet og nyte den fantastiske utsikten av korallblått hav. Flyet landet på en liten grønn slette i Tortugero. Jeg måtte ta en båt for å komme frem til Hotel Tortugero Lodge and Garden. Hotel Tortugero er et fantastisk hotell som lå rett ved elvebredden. Her våkner man til papegøyer og apekatt hyl fra jungelen. Pris ca. 1700 kr pr. natt. På hotellet ble jeg kjent med eieren av Paradise Air. 

Følgende må man gjøre i Tortugero.

– guidet båttur til Tortugero nasjonalpark- se utallige fuglearter, iguaner, slanger og krokodiller. 

– båttur til Tortugero by

– fisketur 

– I perioden juli- oktober må man få med seg de store skilpaddene som trekker opp fra havet mot sanden for å legge egg

Hotel Tortugero Lodge and Garden

 Puerto Viejo

Etter tre timer med båttur og deretter lokal buss kom jeg frem til Puerto Viejo. Her bodde jeg på Casa Verde Lodge. Det var ikke høy standard på rommet. Jeg merket fort at miljøet var tøffere, og jeg følte meg ikke trygg da jeg gikk alene i byen. Her ble jeg spurt på gaten om jeg ønsket å kjøpe narkotika. Jeg fikk sjokk og ønsket meg bare bort fra stedet. Etter ett døgn bestemte jeg meg for å dra videre. Jeg krysset grensen til Panama. 

Bocas del Toro

Bocas del Toro består av seks små øyer som sammen utgjør Bocas del Toro. Jeg bodde på øya Colòn på hotell Vista Mar. Eieren av hotellet viste meg de beste utestedene på Bocas del Toro. Utelivet var helt rått, høy salsa musikk og baren var i vannet. 

En dag tok jeg båttur til en strand som jeg aldri vil glemme, Red Frog Beach. Her var det krystallklart vann, hvite strender, få mennesker og frodig natur. Helt magisk. Her svømmer ville delfiner langs båten. Snorkling og dykking bør man også få med seg, da Bocas del Toro er kjent for sine koraller. 

Tilbake til San Josè hadde jeg lunsj på Grand de Oro sammen med eieren av Paradise Air. Jeg fortalte han om min historie og om bakgrunnen for turen. Han ønsket å donere 30.000 kr til barnehjemmet og i tillegg ville han ta med barna som bodde på barnehjemmet på en privat flytur. Tydeligvis ble han meget rørt over historien min.. 

Neste uke vil jeg skrive litt om om da jeg fikk nye foreldre fra Norge. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg