TRAUME…

HVA ER TRAUME ? 

Tiden jeg bodde hos mine biologiske foreldre høyt opp i et fjell husker jeg svært lite fra. Jeg var kun fire år gammel.. Jeg tror det er få som husker så mye fra tiden 0-4 år.. Men det spesielle er at det er en dag i livet mitt som fireåring som er annerledes enn de andre dagene… For det er en dag mine tanker blir som en sort rullgardin. Jeg husker INGENTING fra denne dagen.. 

Men glimt fra begge barnehjemmene kan jeg huske noe fra.. 

Har jeg opplevd en traume? Svaret er ja..

I følge medisinske leksikon er traume en felles betegnelse på alle slags kroppslige og mentale skader (psykiske traumer) og belastninger som skyldes påvirkning utenfra. Norsk psykolog forening uttaler at barndomstraumer antas å være spesielt alvorlig fordi de påvirker inn på barnets utviklingsprosesser. Det viktigste er at barn som lever i skadelige miljøer oppdages, og kommer til trygge omgivelser hvor de kan få hjelp til å komme på riktig spor med hensyn til utvikling. 

I dag vil jeg si at jeg var heldig og ble satt på barnehjem, sammen med mine to søsken. Jeg har aldri skjønt at jeg har hatt en traume i barndommen min.. før jeg ble med TV2 tilbake til Costa Rica i 2018.. Da gikk det plutselig opp for meg hvorfor jeg hadde dratt den sorte rullegardinen ned den bestemte dagen. Mer om dette vil jeg utdype etter at programmet er sendt. 

Det er mange, trolig i din egen krets, som på en eller annen måte har opplevd en traume. Jeg mener det er viktig å være åpen om slike opplevelser. Derfor er det flott når for eksempel prins William av England innrømmet at det har vært tøffe hendelser når han arbeidet som luftambulansepilot og ble vitne til mange grusomme scener hvor skadde barn var involvert. Etter at han fikk barn, så han hendelsene som en traumatisk opplevelse. 

Komiker og programleder Else Kåss Furuseth, er annen som er åpen om sine traumer da hennes mor og bror begikk selvmord. 

Det kreves mot for å prate om psykisk helse, men det er et så utrolig viktig tema ! Alle som prater om dette bidrar til mer åpenhet, mindre tabubelagt tema og et rausere samfunn ! 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg