Hjemme hos Erna Solberg

HJEMME HOS ERNA SOLBERG – VERDENSDAGEN FOR FOREBYGGING AV SELVMORD

I dag var jeg hjemme hos Erna Solberg og drakk kaffe. Jo, jeg gjorde faktisk det, men jeg var der også i forbindelse med markeringen av verdensdagen for forebygging av selvmord. Jeg visste ikke på forhånd hvor mange som var invitert eller hvem. Jeg tipper vi var ca. 100 personer, både i privat regi eller gjennom en forening.

Fra klokken 14.00-15.00 var det tid for å mingle. Jeg grep sjansen og gikk rett bort til Erna Solberg for å informere om UAPU og deres tanker i forbindelse med at staten og politikerne må ta deres ansvar for å følge opp adopterte og deres familier. Eksisterende tilbud varier for mye og det er behov for spisskompetense for å ivareta denne gruppen. Jeg overrakte henne også rapporten, som er skrevet fra en student gruppe fra VID, ( Vitenskapelig høyskole ) i forbindelse med dialogkonferansen ” Adopsjon i et livsperspektiv ” den 4. mars i år. Erna Solberg lyttet.

Erna Solberg innledet dagen med å takke Else Kåss Furuseth for utfordringen. Hun trakk frem at dagen i dag er en viktig dag og at det er viktig med åpenhet og dele erfaringer så mange ikke føler seg alene. Det er i dag ca. 550-600 personer som tar livet sitt hvert år. Det ble også nevnt at det er ca. 6000 mennesker som blir beskrevet som pårørende. Det vil si at ett selvmord berører så utrolig mange flere, enn det menneske som velger å forlate kloden.

Else Kåss og søsteren Ramona ledet hele markeringen på en strålende måte med humor og alvor. Det var vakker sang, innlegg fra bla. Fabian Stang, forsker og psykolog spesialist, Fredrik Walby, Psykiater og universitetslektor, Anne Christine Bergem og Oddvar Vignes. Hans innlegg gjorde sterkt inntrykk på meg fordi han var så ærlig om den mørke tiden i hans liv.

På kvelden mottok jeg følgende melding på messenger fra en ung jente:

Hei, jeg er litt usikker på om det var deg jeg møtte hos Erna, men jeg synes du var veldig hyggelig og lurte på om du ville ta en kaffe en dag? Hvis det passer selvsagt og du ikke føler det blir altfor rart da. 

Jenta hadde selv prøvd å ta sitt liv. Det rører enorm ved meg å bli kontaktet på denne måten. Tusen takk.

Møtet med denne unge jenta og møte med en annen jente var trolig det som betydde mest for meg i dag.

Jeg håper Erna Solberg fortsetter med å markere Verdensdagen for forebygging av selvmord med åpent hus, eller at andre tar over stafettpinnen.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg