Identitet – skape sin vei

IDENTITET- SKAPE SIN EGEN VEI 

Selve ordet identitet kommer fra det latinske ordet ” idem ” som betyr det samme.

Søken etter personlig identitet er noe mange er opptatt av. Identitet handler i stor grad om å finne sin egen vei i livet. Men hva om man ikke vet hvor veien startet ? Det er ofte tilfelle for mange adoptivbarn. Det er en mulig forklaring på hvorfor flere adoptivbarn sliter med identitet og om å finne seg selv. Jeg kjenner flere adoptivbarn som har det spesielt vanskelig i tenårene fordi man kjenner på å ha ett ben i fødelandet og det andre benet i Norge. Men de vil ikke gå i samme retning.

Er identiteten vår medfødt ? Den essensialistiske identitetsoppfatning går ut på at identiteten er fast, og at den ikke kan endres eller påvirkes av ytre faktorer. Det motsatte er at identiteten ikke har en fast kjerne, konstruktivistiske identitetsoppfatning. I følge denne oppfatningen endres og utvikles identiteten overtid fordi den påvirkes av relasjonene til menneskene rundt oss.

Noen tror også på en middelvei: noe av identiteten av fast, men mye kan endres over tid.

Jeg har vært tydelig på at jeg ikke har vært klar for å møte mine biologiske foreldre før jeg var 35 år. Hovedgrunnen til denne følelsen var at jeg rett og slett ikke følte meg moden nok til å konfronteres fortiden før jeg selv var godt voksen. Det var først da jeg langt på vei hadde funnet ut av min egen identitet.

Jeg er trygg på at min livshistorie, herunder adopsjonshistorie, er med på å gjøre meg til den jeg er i dag.

Det som er et stort spørsmål for meg er hvorvidt denne tilbakereisen til Costa Rica har påvirket min identitet og i så fall i hvilken grad. Det får tiden vise.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg