Psykolog Per-Einar Binder om identitet

 

 

 

Psykolog Per- Einar Binder prater om sin neste bok ” Hvem er jeg ? “

Per- Einar Binder en psykolog med videre utdanning innen tre spesialiteter; Klinisk voksenpsykologi, klinisk barne- og ungdomspsykologi og intensiv psykologi.

Han jobber nå som forsker og underviser ved Universitetet i Bergen. Han er professor ved Institutt for klinisk psykologi ved Det psykologiske fakultet. Han er nå aktuell med sin nyeste bok ” Hvem er jeg ? Om å finne og skape identitet ”

Jeg har lest boken og anbefaler den virkelig. Mandag fikk jeg gleden av å høre på han under åpen temakveld på Litteraturhuset i Oslo.

I boken bruker han intervju metoden. Han intervjuer fem personer for å fortelle og illustrere hvordan hver livsfortelling til personene gir form til identitet gjennom levd erfaring. De fem anonyme personene som går igjen i boken er i alderen 20 – 75 år og alle er på ulike stadier i livet med ulik bakgrunn.

Binder nevner at det å finne og skape identitet er et prosjekt som aldri tar slutt.

Selv om boken er skrevet av en psykolog er språket lett og meget forståelig. Jeg liker at han trekker inn noen egne historier fra hans oppvekst. På den måten sitter leseren igjen med en viss forståelse av hvem forfatteren er.

Binder deler boken inn i fire deler. Del 1 handler om den personlige identitetens anatomi. Del 2 omhandler identitetens opprinnelse i barndommen. Her legger han vekt på at det man opplevde i barndommen blir med deg videre på en eller annen måte. Og denne anerkjennelsen er viktig i følelsen av hvem man er. Del 3 handler om ungdomstid og hvem skal jeg bli ? Siste del handler om voksenliv og aldring.

I spørsmålet; Hvem er jeg ? , er det viktig å stille spørsmålet : Hva er det viktigste tingene som har skjedd i livet mitt ? og hvordan har dette påvirket meg ?

Jeg vil avslutte med noe Binder sa i dag;

” Personlig identitet formes som en samling av fortellinger ” 

Min reise til Costa Rica i juni 2018 utgjør en egen fortelling i mitt liv som på mange måter Binder kaller et vendepunkt ! Fra å leve i uvitenhet til å få svar.

Tusen takk for dagens inspirasjon ! Les boken !

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg