Verdensdagen for psykisk helse- GI TID

VERDENSDAG FOR PSYKISK HELSE- TID TIL EN KAFFEKOPP ! 

” Jeg var usikker på om jeg skulle slutte å kjempe, håpe at livet etter døden var bedre. For det var så vondt å ha smerter, vondt å ikke vite, vondt å være ensom, for hvordan håndterer man alvorlig kronisk sykdom? Det var for mye, det var tungt, det var sårt, og vanskelig å bære alene (Anna)” 

I dag er Verdensdagen for psykisk helse. For en måned siden åpnet statsministeren, Erna Solberg sin bolig for å markere Verdensdagen for forebygging av selvmord. Det var her jeg kom i kontakt med en ung jente, Anna. Jeg var inviterte hjem til Erna Solberg som representant fra Adopsjonsforum. I min tekst til statsministeren skrev jeg blant annet om viktigheten av å bekjempe rasisme og at adoptivfamilier må få nødvendig og best mulig oppfølging.

Anna var inviterte av en helt annen grunn. Anna har et nært og personlig forhold til temaet selvmord.

Vi har sammen skrevet en tekst om hvordan vi opplevde møte hjemme hos Erna Solberg og hvorfor vi møtes igjen i dag, på Verdensdagen for psykisk helse.

Teksten vår kan leses på nordstrandblad.no

https://www.noblad.no/ytring/nyhet/helse/gi-tid-det-kan-redde-dagen-og-kanskje-livet-til-noen/o/5-56-200906

I dag møttes Anna og jeg på Bekkelaget til en kaffekopp ! Det var utrolig fint og godt å se henne igjen. Vi hadde begge satt av tid til hverandre, tid til å prate og tid til å bli kjent. For meg var det sterkt å høre litt om hennes oppvekst og utfordringer i livet. Jeg fortalte litt om min adopsjonshistorie, og at jeg var takknemlig for at vi hadde møttes hjemme hos Erna Solberg. Vi håper at vår historie, vårt møte kan inspirere mennesker til å strekke ut en hånd, ta en kaffekopp og være nysgjerrige på mennesker som man møter på livets vei.

I kveld fikk jeg beskjed fra statsministerens kontor om at møte med Anna har nådd Erna Solberg. Hun har selv lagt ut bilde og tekst på sin egen Facebook profil. Det er utrolig rørende og viktig at psykisk helse blir tatt på alvor ! Vi kan alle bidra til å gi tid til mennesker rundt oss og vise oppmerksomhet og omsorg.

TAKK, ANNA FOR DAGENS KAFFEKOPP ! DET ER DEN FINESTE MÅTEN JEG HAR MARKERT DENNE DAGEN PÅ !

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg